Algemene Voorwaarden
Algemene Voorwaarden
1. TOEPASSINGSGEBIED
Deze vervoersovereenkomst, nationaal als internationaal, wordt beheerst door de bepalingen van de CMR-verdrag en door onderhavige voorwaarden.
Behoudens een schriftelijke overeenkomst van TRANS L&S, hebben deze voorwaarden voorrang op alle andere mogelijke voorwaarden, ongeacht wanneer deze kenbaar werden gemaakt.
De opdrachtgever erkent dat de toepassing van zijn eventuele eigen voorwaarden uitdrukkelijk wordt uitgesloten.
2. UITVOERING VAN DE PRESTATIES
Op alle aangenomen en uitgevoerde opdrachten van TRANS L&S als vervoerder zijn de bepalingen van het Verdrag betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg (CMR), de Belgische Wet van 3 mei 1999 betreffende het Vervoer van Zaken over de weg alsook de Algemene Voorwaarden voor Wegvervoer van de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs & Logistieke Diestverleners (FEBETRA) van toepassing.
TRANS L&S is vrij in de wijze van uitvoering van de ontvangen opdracht, tenzij specifieke instructies van de opdrachtgever werden aanvaard.
Voor zover mogelijk zal rekening gehouden worden met de wensen van de opdrachtgever met betrekking tot het tijdstip, respectievelijk de duur van de uitvoering. Echter wordt er door TRANS L&S geen enkele garantie beloofd.
3. OFFERTES
– De afgegeven offertes zijn 3 maanden geldig vanaf de datum van de offerte. Uitzondering is mogelijk indien dit schriftelijk anders is overeengekomen;
– In het geval van wijziging in kosten, als gevolg van factoren buiten de wil en invloedsfeer van TRANS L&S, behoud TRANS L&S het recht voor de offerte aan te passen;
– Alle prijzen worden berekend volgens de door de klant meegedeelde elementen.
4. PRIJZEN
– Transportprijzen worden berekend op basis van de volumeberekening, waarbij rekening wordt gehouden met de hierna omschreven omrekeningsfactoren (tenzij schriftelijk anders overeengekomen):
o 1 m³ = 330 kg
o 1 laadmeter = 1750 kg
De berekening van het vrachtgewicht is gebaseerd op de verhouding van het werkelijk gewicht tegenover het volume gewicht, waarbij het hoogste van toepassing zal worden genomen.
– Transportprijzen worden uitgedrukt in €.
– Transportprijzen zijn exclusief belastingen, taksen, retributies, heffingen, accijnzen, douanerechten, inklaringskosten, autowegentol, ferrykosten, dieseltoeslag, ….enz. Deze kosten zijn ten laste van de opdrachtgever en zullen aan de opdrachtgever doorgerekend worden.
– Verpakking, waaronder paletten, wordt door TRANS L&S niet teruggenomen of geruild, tenzij tegen vergoeding en hierover vooraf een schriftelijke overeenkomst wordt afgesloten
– Extra kosten (groupage, LTL en FTL): volgens afspraak
– In het geval dat de goederen over de randen van de paletten steken, zal het tarief aangerekend worden van het volume of het aantal ingenomen laadmeters.
– De opdrachtgever dient steeds bij de opdracht aangeven of de paletten al dan niet stapelbaar zijn. Indien niets wordt aangegeven, geldt het niet stapelbaar tarief.
5. VERZEKERING
In het geval dat de marktwaarde van de goederen groter is dan de wettelijke aansprakelijkheidsbeperkingen van TRANS L&S (o.a. CMR-wetgeving), heeft elke klant de mogelijkheid om aan TRANS L&S te vragen voor eigen rekening een verzekeringspolis bij een erkende verzekeringsmaatschappij af te sluiten, door middel van betaling van de overeenstemmende premie, onder nauwkeurige mededeling van de te dekken risico’s en de te waarborgen waarden.
Deze verzekeringsinstructies dienen bij elke verrichting schriftelijk worden hernieuwd.
6. VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER
De opdrachtgever moet naast het brutogewicht van de zending, verpakking en verpakkingsmateriaal inbegrepen, ook de aard van verpakking en de afmetingen van de goederen meedelen.
Elke pallet of colli dient voorzien te zijn van een etiket met de volledige adresgegevens van de afzender en van de ontvanger van de goederen (afleveringsadres).
TRANS L&S maakt gebruik van papierloze distributie. Wenst de opdrachtgever toch documenten mee te sturen, dan dienen deze door de opdrachtgever op een duidelijk zichtbare plaats op de goederen te worden gekleefd door middel van zelfklevende document-enveloppe.
De opdrachtgever verplicht zich om de te vervoeren goederen juist en voldoende te verpakken.
7. FAKTUREN
Facturen zijn opgemaakt en betaalbaar in € en worden elektronisch verzonden.
Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst of vermelding op de facturen, zijn de facturen van TRANS L&S betaalbaar 14 dagen na factuurdatum, zonder korting.
De opdrachtgever kan zijn klacht in verband met een factuur kenbaar maken binnen een termijn van 7 dagen na factuurdatum en dit per aangetekend schrijven. Nadien is elke betwisting ongeldig.
Rechten, accijnzen en BTW bedragen (bij invoer uit een niet EU-land) dienen op het ogenblik van invoer direct te worden voldaan.
Klachten met betrekking tot een uitgevoerde opdracht dienen TRANS L&S te bereiken binnen 24 uur na het afwerken van de opdracht.
Het niet-ontvangen van de vrachtbrief (CMR) – die de opdrachtgever op aanvraag achteraf kan toegestuurd krijgen – kan onder geen enkel beding ingeroepen worden om betaling van facturen van TRANS L&S te weigeren of uit te stellen.
Elke vervallen factuur is onmiddellijk opeisbaar zonder voorafgaande ingebrekestelling. Een intrestvoet van 12% per jaar zal worden berekend vanaf de vervaldag en iedere begonnen maand wordt beschouw als een volle maand. Daar bovenop wordt steeds een administratieve schadevergoeding van 5% van het factuurbedrag aangerekend, met een minimum van 65€.
Alle vorderingskosten van achterstallige facturen zijn ten laste van de opdrachtgever.
8. GESCHILLENREGELING
De rechtsverhoudingen tussen TRANS L&S en de opdrachtgever worden uitsluitend beheerst door het Belgische recht.
In geval van een geschil over de interpretatie of de uitvoering van de prestaties dat de partijen niet minnelijk hebben kunnen oplossen binnen een termijn van 30 werkdagen na de aanvangsdatum van de poging tot minnelijke regeling van het geschil, is de rechtbank van koophandel van Antwerpen van toepassing.